Domov
    Kategórie
    Košík
    Obľúbené
    Profil

    Blog

    zimni pneumatiky retezy
    2. 7. 2024
    Prezutie na zimné pneumatiky: Od kedy musí byť a ako postupovať?

    Začiatkom zimného obdobia návštevnosť pneuservisov vždy vzrastie o desiatky percent. Pokiaľ ste sa ešte neobjednali, pravdepodobne budú mať okolité servisy už plno a bude sa nutné spoľahnúť na vlastnú zručnosť. V našom článku nájdete nielen tipy a triky, ale ajnávod, ako prezuť zimné pneumatiky Kvalitu zimných pneu si môžete jednoducho zistiť sami. Hĺbku dezénu ľahko zmeriate napríklad pravítkom. Merajte na niekoľkých miestach pneumatiky. Na kvalitu pneumatiky má vplyv aj jej vek. Kedy bola vyrobená, si môžete jednoducho overiť priamo na jej plášti, kde nájdete kód DOT. Ten môže mať až 12 znakov, pričom posledné štyri označujú dátum výroby. 3020 teda znamená, že pneumatika bola vyrobená v tridsiatom týždni roku 2020. Všeobecne sa neodporúča používať pneumatiky staré 10 a viac rokov, samotné plášte však strácajú svoje pôvodné fyzikálne vlastnosti už po piatich až šiestich rokoch bez toho, aby boli použité. V prípade pneumatík pravidelne kontrolujte hĺbku dezénu, ktorú môžete ovplyvniť správnym používaním gúm. Ako prezuť na zimné pneumatiky – tipy a triky Ako prezuť na zimné pneumatiky? Hoci to tak nevyzerá, nejde o nič zložité. Na celú operáciu si vyčleňte aspoň hodinu času a vezmite si k srdcu niekoľko našich základných tipov a trikov. Zaobstarajte sikvalitnú výbavu, ktorú budete používať vždy na jeseň a potom opäť na jar. Pri správnom výbere vám náradie prežije pokojne aj niekoľko automobilov. Vyberte si deň so solídnou predpoveďou počasia, pretože v daždi alebo v snehovej fujavici pôjde prezúvanie pomaly. Pokiaľ však prezúvate svoje vozidlo v garáži, máte o starosť menej. Nezabudnite si vziať rukavice, pracovné oblečenie (montérky alebo tepláky, alebo staré tričko a nohavice). Myslite aj na to, že potrebujete aj podložku pod seba, prípadne kartón alebo nejakú starú deku alebo inú textíliu. Na samotnú manipuláciu je nutné zvoliť rovný a pevný povrch (asfalt, dlažba, betón). Určite nie hlinu, pretože hrozí nestabilita, prípadne sa vám do nej náradie (hever), kolesá alebo aj vozidlo zaboria. Nech vám ani nenapadne meniť dve kolá súčasne. Síce to znie lákavo vzhľadom na úsporu času, ale rozhodne to nie je bezpečné pre auto, a už vôbec nie pre vás. Vždy používajte len nepoškodené skrutky aj matice, pričom zakaždým kontrolujte, aby závity skrutiek boli čisté a bez hrdze. Na závity nepoužívajte oleje ani mazivá. Máte zimné pneumatiky na samostatných diskoch? Ak je na ceste súvislá vrstva snehu alebo námrazy, vaše vozidlo by malo mať prezuté zimné pneumatiky. Ak máte zimné pneumatiky na samostatných diskoch, nemusíte nutne zachádzať do špecializovaného servisu. Ak ich nemáte, ich kúpa sa rozhodne oplatí. Jednorazová investícia niekoľkých stoviek eur vám v budúcnosti ušetrí čakanie v pneuservisoch. Prečo prezuť na zimné pneumatiky? Okrem zákonnej povinnosti je to otázka bezpečia a stability na ceste. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou je nielen v zmesi materiálu, z ktorého je vyrobená (a preto aj využitie pri odlišných teplotách), ale aj v tvrdosti pneumatiky a typu dezénu. V prípade zimnej pneumatiky je oproti tej letnej materiál mäkší, dezén jemnejší a medzi blokmi majú zimné pneumatiky jemné lamelovanie. Zimné pneu navyše obsahuje modifikovaný oxid kremičitý a prírodné oleje, ktoré ovplyvňujú a navyšujú adhéziu. Prezutie pneumatík na zimné je vždy značnou úsporou vášho vrecka, pretože šetríte letné pneumatiky a tiež tým zimným navyšujete dobu ich použitia a životnosť. Aký je správny tlak v zimných pneumatikách? Existuje nejaká všeobecná univerzálna hodnota tlaku vzduchu v pneumatikách? Tlak sa odvíja od konštrukcie vozidla, ale aj od toho, aké máte pneumatiky, teda ich typ a veľkosť. Odporúčaný tlak uvádzajú aj jednotliví výrobcovia pneumatík, za normálnych jazdných podmienok sa ale pohybuje okolo hodnoty 2,3 baru. Ak je vozidlo viac zaťažené, hodnota tlaku v pneumatikách sa môže líšiť. Kde nájsť údaje o správnom tlaku v pneumatikách? Kde ale všetky tieto údaje nájsť? Hodnotu tlaku v pneumatikách pri bežnom používaní aj väčšom zaťažení je možné vyčítať z používateľskej príručky k danému vozidlu aj z karosérie vozidla (vnútorná strana dvierok palivovej nádrže, poistková skrinka, dvere vodiča). Rýchlou pomocou je aj internet. Správnu hodnotu tlaku ľahko nájdete na stránkach výrobcu automobilu, ale aj v celom rade ďalších databáz, ktoré tieto údaje prehľadne ukladajú na jednom mieste. Ako často kontrolovať tlak v pneumatikách? Odborníci odporúčajú overovať tlak v pneumatikách každé dva týždne. Ideálnym stavom je kontrolovať si tlak v pneumatikách pri každom tankovaní. Napokon, benzínová stanica ponúka na túto kontrolu ideálne podmienky. Starostlivejšej kontrole sa potom venujte raz do mesiaca. Pamätajte ale, zbežná vizuálna kontrola stavu pneumatiky nie je úplne ideálna. Dokáže odhaliť len väčšie poruchy typu defektu alebo nepravidelne zjazdenej vzorky. Ako na starostlivejšiu kontrolu tlaku? Čo je to TPMS alebo Systém na kontrolu tlaku? Systém na kontrolu tlaku sa značí TPMS (z anglického Tire Pressure Monitoring System) a od 1. 11. 2014 je povinným vybavením všetkých nových vozidiel v EÚ. Nevzťahuje sa ale na vozidlá už prevádzkované, preto v prípade, že máte staršie auto, odporúčame okrem využitiaprenosného kompresoraešte kontrolu pri čerpacej stanici, aby ste mali v zimných pneumatikách vždy správny tlak. TPMS je možné mať vo vozidle v dvoch rôznych verziách, a to TPMS nepriamy a TPMS priamy. Každý má svoje špecifiká, ale oba vás upozornia na nesprávne dohustené pneu alebo aj defekt, a to za pomoci čidiel v kolesách (pri priamom TPMS) alebo systéme ABS a ESP (nepriamy TPMS). Tie monitorujú tlak v pneumatike a vysielajú informácie do centrálnej riadiacej jednotky, kde sa na paneli zobrazí tlak vzduchu a jeho výchylky. Priamy systém TPMS majú vozidlá značiek Renault, Ford, Opel, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Peugeot. Nepriamym disponujú pre zmenu vozidlá spadajúce pod koncern Volkswagen. Teda aj Škoda, BMW, Seat, Audi a ďalšie.

    normal 727 477 1684081700 pneumatika.wintercontact
    2. 7. 2024
    Na čo dať pozor pri pneumatikách? Ako zvýšiť bezpečnosť jazdy?

    Zimné pneumatiky v lete? Pneumatiky môžu poskytnúť maximálnu bezpečnosť iba v sezóne, na ktorú boli vyvinuté. Letné, zimné aceloročné pneumatikymôžu navonok vyzerať podobne, ale sú tu dôležité detaily, ktoré ich odlišujú.Správne obutie v zime je pre zodpovedného vodiča samozrejmosť. Niektorí vodiči zvyknú najmä staré zimné pneumatiky „dojazďovať“v lete. Expert Continentalu varuje, že jazdiť v letných mesiacoch na zimných pneumatikách nie je z pohľadu bezpečia ideálne. Obzvlášť pri opotrebovaných zimných pneumatikách na mokrej vozovke, kde je stabilita vozidla oveľa nižšia, výrazne sa predlžuje brzdná dráha a hrozí priečny aj pozdĺžny aquaplaning.„Zmes letných pneumatík má iné zloženie ako zmes zimných pneumatík, vďakaomu lepšie odoláva niekedy extrémnym letným teplotám. Letné pneumatiky si tiež ľahšie ako zimné pneumatiky poradia so silným dažďom. Letné pneumatiky v testoch preto vykazujú kratšiu brzdnú dráhu ako citeľne mäkšie zimné pneumatiky s väčším lamelovaním blokov,“ vysvetľuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o. Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách Množstvo dopravných nehôd je zapríčinených podcenením pravidelnej kontroly tlaku v pneumatikách. Ten má rovnako výrazný vplyv na jazdné vlastnosti. Conti odporúča kontrolovať tlak v pneumatikách aspoň raz za dva mesiacebez rozdielu druhu hustiaceho média (vzduch / dusík).Ak sú pneumatiky nedostatočne nahustené, reakcia vozidla na natočenie volantu je pomalá. Vozidlo stráca smerovú stabilitu a je zhoršená aj odolnosť voči aquaplaningu. Pri podhustení dochádza aj k zvýšenému zahrievaniu pneumatiky a môže nastať až separácia medzi jednotlivými vrstvami pneumatiky a jej následná deštrukcia. Neprehusťujte Rovnako nebezpečná je však aj situácia, keď sú pneumatiky nahustené až príliš. Pri prehustenej pneumatike sa zmenšuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou a tým sa predlžuje brzdná dráha. Rovnako sa zvyšuje pravdepodobnosť poškodenia pneumatiky prejazdom výtlkov či iných prekážok na vozovke.Odporúčaný tlak predných a zadných pneumatík nájdete v príručke k vozidlu. „Skontrolujte si technický preukaz vozidla a používajte výhradne rozmery pneumatík predpísané výrobcom,“ radí odborník spoločnosti Continental. Vyhnúť by ste sa mali miešaniu rôznych značiek pneumatík a dezénov. Pozor aj na prepísaný index nosnosti (LI) a index rýchlosti (SI). Index LI a SI musí byť rovnaký ako je predpísaný, prípadne vyšší. Všetky údaje pneumatík (rovnako aj diskov) v technickom preukaze sú záväzné. Kombinovanie pneumatík sa nevypláca V záujme optimálnej bezpečnosti a výkonu spoločnosť Continental odporúča namontovať na každú nápravu (prednú, zadnú) vášho vozidla rovnaké pneumatiky - t.j. rovnakú značku, rozmer, dezén, index nosnosti a rýchlosti. Kombinovanie rôznych pneumatík môže predstavovať nebezpečenstvo pre vás aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Vždy je lepšie riadiť sa údajmi výrobcu vozidla alebo sa poradiť s kvalifikovaným odborníkom na pneumatiky. Naopak, rotácia pneumatík medzi prednou a zadnou nápravou je osvedčenou stratégiou na maximalizáciu ich životnosti. Ak však pneumatiky na nápravách nestriedate pravidelne (každých 5 000 km), Continental pri výraznom opotrebovaní rotáciu neodporúča. „Môže nastať situácia, keď za výrazného dažďa predná náprava vozidlo v stope podrží, ale výrazne opotrebovaná zadná náprava nie, a vozidlo dostane šmyk.“ Prispôsobte sa podmienkam a dbajte na kvalitu V testoch prechádzajú pneumatiky pre relevantnosť výsledkov mnohými špeciálnymi kritériami. „Pneumatika nemusí byť najlepšia vo všetkých disciplínach, avšak nesmie byť v niektorých parametroch podpriemerná, pretože ak prepadne v jednej disciplíne, potom nemôže byť celkový výsledok vynikajúci, ale zodpovedá najhoršiemu výsledku,“ ozrejmuje Aleš Langer zo spoločnosti Continental.Na čo sa teda zamerať pri výbere správnych pneumatík? V prvom rade si je potrebné zodpovedať otázku, v akých podmienkach človek uvažujúci o kúpe jazdí najčastejšie. „Či v nížinách, či v horskej oblasti, v mestách alebo mimo mesta, či pomalšie – v regióne, alebo skôr rýchlejšie a na dlhšie vzdialenosti v diaľničnej premávke. Podľa toho by potom kupujúci mal voliť pneumatiky aj z pohľadu ich vlastností v teste. Človek celoročne žijúci v horskej oblasti, kde je počas zimy sneh, by sa mal pozerať na vlastnosti pneumatík v zimnej časti testu a na mokrom povrchu. Človek žijúci v nížine a meste s dobrým odpratávaním snehu môže voliť aj z celoročných pneumatík,“ radí A. Langer, ako môže bežný užívateľ prispieť k svojej vlastnej aj k celkovej bezpečnosti na cestách.

    dizajn bez nazvu 2 15 900x505
    2. 7. 2024
    Vodiči, pozor: Budúci rok sa menia pravidlá. Za nesprávny symbol na pneumatikách hrozí pokuta

    Od októbra 2024 sa menia pravidlá prezimné pneumatiky. Ak ešte nemáš pneumatiky s označením snehovej vločky, môžeš mať veľký problém. Bez zimných pneumatík šetri na pokutu Tento rok sme už niekoľkokrát pocítili, aké dôležité je mať zimné pneumatiky na aute, obzvlášť počas chladného a mrazivého počasia. Väčšinou je dobrý nápad nechať si zimné pneumatiky na aute aspoň do apríla. Už teraz by si mal ale začať premýšľať nad novými pravidlami, ktoré nadobudnú platnosť budúci rok v októbri. Vo veľkom ovplyvnia množstvo motoristov. Ak nedodržíš pravidlá a nepoužiješ správne zimné pneumatiky, môžu ti udeliť pokutu. Iba za jazdu bez zimných pneumatík môžeš na Slovensku dostať podľa platného sadzobníka pokutu až do výšky 40 eur. Ako majú vyzerať symboly na zimných pneumatikách? „Zimné pneumatiky spoznáte podľa špeciálneho označenia na bočnici. Doteraz ako označenie zimných pneumatík postačovalo známe označenie M+S. Symbol snehovej vločky (3PMSF) je povinný pre zimné alebo celoročné pneumatiky vyrobené od 1. januára 2018,“uvádza spoločnosť Continental. „V prechodnom období do 30. septembra 2024 budú pneumatiky M+S postačovať,“ dodala spoločnosť Continental Pozor na životnosť pneumatík Každý skúsený vodič rozumie, že pneumatiky patria medzi najdôležitejšie bezpečnostné prvky na aute. Avšak mnohí vodiči často neprikladajú ich významu dostatočnú vážnosť, a to až do momentu, keď ich pneumatiky zlyhajú v kritickej situácii. Ako sme ťainformovali, je dôležité vedieť, kedy vymeniť staré pneumatiky za nové. Aj keď na veku nezáleží, na technickom stave áno. Ak nie je vyhovujúci, policajt môže zadržať doklady od vozidla.V tomto prípade by ťa tak už neminula ani poriadne mastná pokuta. Presný termín, kedy treba staré pneumatiky vymeniť za nové, neexistuje. Závisí to však od mnohých faktorov. Celkový stav ovplyvňuje konštrukcia pneumatík, ale napríklad aj osobitný štýl jazdy každého vodiča. Pri osobných autách sa celková životnosť pneumatík pohybuje okolo 5 rokov. Postupne sa však pneumatiky opotrebovávajú zvnútra aj zvonku, aj keď si majiteľ vozidla zjavné poškodenia nemusí na povrchu všimnúť. Práve preto je výmena po spomínaných 5 rokoch od výroby bezpečnejšia. Okrem toho sa môže majiteľ vozidla riadiť napríklad aj počtom najazdených kilometrov. Výmena pneumatík sa v tomto prípade odporúča po približne 50 000 kilometroch. Životnosť pneumatík sa môže líšiť v závislosti od rôznych okolností. To zahŕňa počasie a typ cesty, po ktorej sa s autom pravidelne jazdí. Zákon o cestnej premávke číslo 8/2009, Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke číslo 106/2018 aVyhláška číslo 134/2018nešpecifikujú konkrétny maximálny vek pneumatík, ktorý by bol právne vyžadovaný. Ale existujú aj iné pravidlá, ktoré musíš dodržiavať. Medzi ne patria minimálne požiadavky na hĺbku dezénu pneumatík, ako napríklad 1 mm pre vozidlá kategórie L1e, minimálne 1,6 mm pre letné pneumatiky a aspoň 3,0 mm pre zimné pneumatiky na vozidlách kategórie M a N. Tieto detaily podrobne vysvetľuje paragraf 14 v príslušnej vyhláške.